Minden, amivel régen utaztak, szállítottak, versenyeztek.

2015. október 28. 09:51 - Jannesz

Törpeautók

55 mikroautó 1928-tól, 1986-ig.

A mikoautók létrejöttét gazdasági okok indokolták. Sok tervező próbálkozott az átlag emberek számára is megfizethető autók alkotásával. Ez azonban szinte mindig jelentős kompromisszumokkal járt. Virágkorukat a II. Világháború útáni másfél évtizedben élték. 
1935-velocar-camionette-motorisee.jpgVelocar Camionette Motorisee, 1928 és 1938 között készült Franciaországban. Eredetileg pedál hajtásal gyártották, de sokat utólagosan motorosra építettek át. 

 

1939-new-map-baby.jpgNew Map Baby, 1939. 1946-től  szinte változatlan formában Rolux néven forgalmazták, egyészen 1952-ig. Kb 300 darab készült belőle. 

 

1942-peugeot-vlv.jpgPeugeot VLV elektromos városi kisautó, 1942. A Német megszállás magán autózási tilalmai vetettek véget a típus karierjének. 377 példányt gyártottak belőle.

 

1946-larmar.jpgLamar, 1946

 

1947-rovin-d2.jpgRovin D2, 1947

 

1948-mochet-type-k.jpgMochet Type K, 1948

 

1949-crosley-farm-o-road-prototype.jpgCrosley Farm O Road, 1949-1952. Mezőgazdasági eszközöket is hozzá lehetett csatlakoztatni, amikkel olyasmi lehetett mint egy kistraktor. Kb 600 példányt adtal el belőle. 

 

1949-voisin-biscooter-prototype.jpgVoisin Biscooter, 1949 és 1953 között 16 példányt gyártottak belőle. 

 

1950-bond-minicar-mk-a.jpgBond Minicar Mk A, 1949-1950. Megbízhatatlan, veszélyes kis járgány volt a Bond első kisautója. 

 

1950-rolux-baby.jpgRolux Baby, 1950

 

1951-reyonnah.jpgReyonnah, 1950 és 1954 között készült egy tucat példányban. Tandem elrendezésű ülései voltak. 

 

1953-ardex.jpgArdex, 1954-1937 között, és 1952-1955 között észült, csővázra feszített vinyl borítással.  

1953-bma-hazelcar.jpgBMA Hazelcar, 1953. Mindössze 6 daradot készítettek ebből az elektromos kisautóból. 

 

1953-bond-minicar-mk-c.jpgBond Minicar Mk C, 1953 és 1956 között 5600 példányban gyátoták.

 

1953-champion-400h.jpgChampion 400h, 1953-1954. 

 

1953-fuldamobil-n-2.jpgFuldamobil N2, 1953

 

1953-manocar-prototype.jpgManocar, 1953. Csak két prototípus készült belőle. 

 

1954-nwf-200.jpgFuldamobil NWF 200, 1954-1955 között 701 példányban készült a NSZK-ban. Több klónja is létezett. 

 

1955-fuji-cabin.jpgFuji Cabin, 1955-1958. Túl drága volt. Mindössze 85 példány készült belőle. 

 

1955-inter-175a-berline.jpgInter 175a Berline, 1953-1956, Franciaország. Látszik rajta, hogy repülőgép tervezők alkották.

 

1955-kroboth-allwetter-roller.jpgKroboth Allwettel Roller, 1954-1955. 55 darab készült belőle.

 

alba_regia_1965.jpgAlba Regia prototípus, 1956.  Magyarország hivatalosan is foglalkozott a törpeautó gyártással. De mint oly sok minden, ez is elhalt, mielőtt igazán beindul volna. Pedig két csapat is dolgozott rajta. Az egyik az Alba Regiát alkotta, a másik a Balatont. 

 

balaton_1956.jpgBalaton prototípus, 1956. 

 

 

1956-avolette-record-deluxe.jpgAvolette Record Deluxe, 1956

 

1956-b-a-g-spatz.jpgB A G Spatz, 1956-1957. Egy évnyi gyártási időszaka alatt 859 darabot készített a Bayerische Autowerke GmbH.

 

1956-mochet-cm-125y-camionette.jpgMochet CM125y Camionette, 1956

 

1956-messerschmitt-kr-200.jpgMesserschmitt KR 200, 1955 és 1964 között kb 40000 példányt gyártottak. Ezzel ez az egyik legsikeresebb törpeautó. 

 

1956-paul-vallc3a9e-chantecler.jpg

Paul Vallee Chantecler, 1956 és 1958 között kb 200 példány épűlt belőle Franciaországban. 

 

1957-iso-isettacarro.jpgIso Isettcatro, 1957. Az Iso Isetta szélesített hásó tengelyű, többféle felépítménnyel rendelhető változata volt. 

 

1957-voisin-biscooter-c31.jpgVoisin Biscooter C31, 1957. 

 

1958-goggomobil-dart.jpgGoggomobil Dart, 1958. A Goggomobil ausztrál importőre a büntetővámok miatt csak vázakat vett meg. A karosszériát helyben gyártotta le. Ezek egyike ez a Stan Brown által tervezett kétüléses kis roadster. 

 

1958-brc3bctsch-mopetta.jpgBrutsc Mopetta, 1956 és 1958 között 14 darabot adtak el belőle. 

 

1958-burgfalke-fb2501.jpgBrugfalke FB250, 1958 Bajorország, NSZK. 

 

 

 

1958-rollera.jpgBrütsch Rollera, 1956 és 1958 között mindössze 8 példány készül. 

 

1958-solyto.jpgSolyto TC-7  1958. A New Map Lyon gyártotta 1952 és 1974 között kb 4000 példányban. 200 kiló volt a terhelhetősége. 

 

1959-f-g-l.jpgFGL, 1959. A spanyol Francisco Gomez Lopez készítette saját használatra. 

 

1959-frisky-family-three.jpgFrisky Family Three, 1959. Angliában gyártották. A kedvezőbb adózás miatt lett háromkerekű. 

 

1959-goggomobil-tl-400-transporter-pickup.jpgGogomobil LT400, 1959

 

1959-nobel-200.jpgNobel 200, 1959. A Fuldamobil licence alapján Törökországban készült 1958-tól, 1961-ig. A Nobel volt az első tömegtermelő török autómárka. 

 

1959-opperman-unicar.jpgOpperman Unicar, 1959. Az angol traktorgyártó kisautója sem lett sikeres. Ennek oka részben a helyi adózási rendszer volt, amely a háromkerekű kisautóknak kedvezett. Árulták otthon összeszerelhető készletként is. 

 

1959-ptv-250.jpgPTV 250, 1959. Spanyolországban készült 1956 és 1961 között, kb 1100 példányban.

 

1960-vespa-400.jpgVespa 400, 1960. 1957 és 1961 között készül kisautó. Ez a típus is abba bukott bele, mint szinte az összes hasonló autócska. Az ára vetekedett a már normálisnak tekinthető, praktikusabb, kevesebb kompromisszumot kívánó autókéval. 

 

1961-isetta-300-pickup.jpgIsetta 300 pickup, 1961. Az Isetta variációk egyike. Az Isettákat több országban, több márkanéven gyártották 1953 és 1962 között. Olaszországban Iso Isetta, Franciaországban Velam Isetta, Brazíliában Romi Isetta, az NSZK-ban, és Nagy Britanniában BMW Isetta néven készűltek. Egyébb helyeken, és márkaneveken is készűltek nem hivatalos másolatok. 

 

1961-taylor-dunn-trident.jpgTaylor Dunn Trident, 1961. Elektromos kisautó, mely 1959-től, 1963-ig készült Kaliforniában.

 

1962-motobc3a9cane.jpgMotobecane, 1963. A francia motorgyár próbálkozása a kishaszonjárművek piacán.

 

peeltrident.jpgPeel Trident, 1965-1966. Kevesebb mint 50 darab készült e földi repülő csészealj gúnynevű autócskából. Az alapját szolgáló Pell 50 társaságában ott van a világ legrosszabb autói között. 

 

1963-vespa-ape.jpgVespa Ape, 1963. A Vespa 1948-ban kezdte gyártani. Praktikussága okán sokféle felépítménnyel ellátható, sikeres típus lett belőlle. Leszármazotjait a mai napig gyártják a világ több pontján is. 

 

1964-peel-p50.jpgPeel P50, 1964. Talán ez lehet a világ legkissebb autója. Mindössze 59 kg súlyú volt, és benne ülve félelmetesnek tűnő 63 km/órás sebességre volt képes. 

 

1965-king-midget-series-iii.jpgKing Midget 3, 1965. A típust 1957-től gyártották Ohio államban. Kb 5000 db készült belőle. 

 

ramses_gamila_cabriolet_600cc_1965-egyipt.jpgRamses Gamila Cabriolet. 1961-1965. Olasz formatervezésű, NSU műszaki alapokra épűlt egyiptomi kisautó. Létezett négyajtós szedán kivitelben is. Pár száz darab készült belőle. 

 

1970_smz_s-3a.jpgSMZ S3A, 1970. A típus 1958 és 1970 között készült. Megvenni nem lehetett, csak fogyatékkal élők kaphatták szociális szervezeten keresztül.

 

_1971_kelsen_sports_rider_electric.jpgKelsen Sports Rider Eletric, 1971. Kaliforniában készült. 1963-1973 ig gyártották. Az elkészült példányok között kisebb, nagyobb eltérések voltak. Ijesztő lehetett a hatalmas amerikai autók között ilyen pici járgányt vezetni. 

 

1972-bond-bug-700e.jpgBond Bug 700E, 1972. Vidám élményautónak szánták. A kortárs normál autókkal vetekedő menetteljesítményre volt képes. De az ára is hasonló volt. 1970-1974 között készűlt. Mára kultikus jármű let belőle.  

1985-sinclair-c5.jpgSinclar C5, 1985. A 80-as évek nagysikerű otthoni számítógépeit gyártó Sinclar tulajdonosának, drága, kis hatótávú, hiányosságokkal küzdő elekrtomos járműve volt, ami nagy üzleti bukást produkált. 

 

hodgep_puli-_4.jpgPuli DL, 1986. A Hódgép gyártotta több változatban, kis sorozatban a 90-es évek elejéig. Eredetileg francia tervezésű volt, de korabeli KGST autó alkatrészeket is felhasználtak a gyártása során.

 

 

 

 

 

 

 

 

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jarmuvekamultbol.blog.hu/api/trackback/id/tr358024808

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagylaszlo971 2015.10.29. 09:33:11

jaj istenem, ennyi szomorú pofácskájú, még a verdák elhagyatott városkájának a szemétdomjából is kiszorult árva kis autót életemben nem láttam, brühühühü ;-)))))))))))))

Lordmotor 2015.10.29. 10:01:01

Jó lenne némi leírás, rövid sztori hozzájuk. Meg hiányoltam a magyar törpeautókat :)

HgGina 2015.10.29. 10:24:05

Az Isettától az Iso Grifoig... szép történet lenne.

csaki-de 2015.10.29. 11:09:24

Szomorú, hogy egy Messersmith Cabinroller nem fért bele a válogatásba.
De azért persze ezek is érdekesek. :-)

Vizilabda 2015.10.29. 11:21:02

A Vespa 400 már elég szép. Lehetne csinálni egy olyan Trabant szerűt is, amiben van egy 4 ütemű 250-500 as motor, 2 személyes, viszonylag nagy csomagtartó. Kisebb fuvarozásra, bevásárlásra, mindennapi ingázásra városon belül vagy közeli városokba. Sokan csak egyedül használják, vagy gyereket vinni, boltba járni, ahhoz nem kell átlag autó, elég kicsi.

Terézágyú 2015.10.29. 11:29:00

Igen voltak magyar miniautók is. Mármint csupán működő prototípusok... de voltak.

ZON 2015.10.29. 14:38:37

Nagyon jópofák !

Visszafelé a 4., (SMZ) , az Ukrajnában gyártott rokkantautó. Gyerekkoromban többet is láttam Ungváron közlekedni, kegyetlen hangjuk volt...

Jannesz 2015.10.29. 23:24:48

@csaki-de: A Messersmith azért maradt ki, mert úgy véltem, hogy azt mindenki ismeri, és talán ezért nem is annyira érdekes. De pótóltam.

Jannesz 2015.10.29. 23:26:23

@Lordmotor: Terveztem rövid leírást is, de három gyerek mellett nem tudtam rá öszpontosítani.
Minden, amivel régen utaztak, szállítottak, versenyeztek.