Minden, amivel régen utaztak, szállítottak, versenyeztek.

2020. július 04. 18:09 - Jannesz

Autómentők-Vontatók


Amióta létezik az automobil,azóta hagyják cserben használóikat az utakon, mindenféle műszaki hiba miatt. Eleinte az üzemképtelen automobilokat lóval vontatták el. Az autótulajdonosoknak kellemetlen lehetett, hogy a drága, és a modern technika vívmányát jelentő gépjárművüket állati erővel húzzák el, mindenki szeme láttára. Amikor már járható úthálózat épült ki, és az autók ára elérhetőbbé vált, megjelentek a vontatók. Ez sokkal elegánsabb módja volt az autó szervizbe juttatásának. Később megjelentek az autómentők is, amik biztonságosabban szállíthatják el az elromlott autókat. De máig, főleg a nagyobb járművek mentésénél, alkalmaznak még vontatókat is. Következik egy képválogatás amely feleleveníti az autómentés, és vontatás járműveinek több mint száz éves múltját.

1916_reo_model_f_speed_wagon_tow_truck.jpgREO Modell F, 1916

Tovább
Szólj hozzá!
2020. június 26. 23:39 - Jannesz

Ülhetünk még Malév gépen.

Látogatás az Aeroparkba.

aeropark-01_1.jpgVan egy hely, ahol kicsit visszaléphetünk az időben, és testközelből élhetjük át, milyen lehetett régen a Malév egyik, másik repülőgépének fedélzetére lépni, és izgatottan helyet foglalni az ülésen. Az ablakon kipillantva látni a flotta régebbi, és újabb gépeit. Sőt, ha jókor érkezünk, akkor az utas pozícióját átlépve, beülhetünk a pilóták, vagy a kapitány helyére is. Közben egykori Malév dolgozókkal beszélgethetünk, és megannyi érdekes információt, és történetet hallhatunk. Sajnos ez a lehetőség pár hete nem volt elérhető, mert a nyugdíjas kisegítők a járványveszély után még nem dolgozhattak. De korábbi látogatásainkon szerencsénk volt hozzájuk. Néhány gép mindig nyitva van. Olykor, ha elegendő kisegítő személyzet van, a szokásosnál több gépet lehet belülről is megtekinteni. Már majdnem az összesbe sikerült feljutni. Az egyik Ancsában a gyerekek is játszhatnak pilótásat. Legutóbb, amikor rajtunk kívül alig volt látogató, egy órát repültek a fiúk. Úgy tapasztaltuk, hogy borongósabb, hétköznap délelőtt érdemes menni. Akkor kevesen vannak.Érdemes a látogatásra rászánni pár órát. Van a szabadtéren fedett rész is, ahol néhány asztalon akár piknikezni is lehet. De lehet ez a hely anyuka, és lány pihenő is, amíg a apa, és a srácok hosszabban felfedezik a parkot.A repülőkön kívül van néhány jármű, repülőtéri berendezés, és repülőgép hajtómű is. És van repülőszimulátor is. Ezért külön kell fizetni. A gyerekek szeretik. Ahogy a szuvenír boltot is, ami sajnos elég drága kis repülőmodellekkel csábítja őket. De szerencsére van egyéb, olcsóbb vennivaló is.Repülőgépeket szerető, repülésre vágyakozó, vagy csak egy érdekes helyet kereső családnak ideális program lehet ez a hely. A részletes leírás helyett, néhány képet mutatok ízelítőnek. 

Tovább
Szólj hozzá!
2020. június 24. 22:08 - Jannesz

Hino személyautók. A franciából lett japán járgányok.

 

hino_logo-1.jpg

A Hino Japán egyik népszerű teherautómárkája. Ezen a néven 1942-től készülnek teherautók. A II. Világháború alatt páncélozott katona szállítójárműveket is gyártott. A személyautók világába 1953-ban lépett be. Eleinte a farmotoros Renault 4CV másolatát gyártották. Később érkezett a Contessa sorozat, amely szintén farmotoros Renault alapokra épült. Ezek az autók még csak a Japán piacra készültek. A Contessa második generációját már exportálták is. Jutott belőle Hollandiába, és Svájcba is. Ezeket a modelleket Új-Zélandon, és Izraelben is összeszerelték helyi partnerekkel.. A Hino személyautók mégsem hódították meg a világot. Bár biztos népszerűek lehettek volna, mint a teherautóik, és buszaik. De a Toyota 1966-ban felvásárolta a céget, ami hamarosan beszüntette a személyautógyártást a saját nevén. Teherautóik máig népszerűek a világ sok részén. 

Tovább
2 komment
2020. június 22. 19:15 - Jannesz

Néha a Suzuki tervezői is szabadon alkothatnak.

Ha a Suzuki márka modelljeire gondolunk, nem éppen az izgalmas, érdekes formavilág, és koncepciók jutnak eszünkbe. Bár néha azért tudnak szép, és tetszetős járgányokat alkotni. A tervezőiket néha engedik játszani, és olykor ezek az ötletek tanulmányautó formájában meg is valósulhatnak. Némelyik részletei később visszaköszönnek egy egy szériagyártmányban. De kijelenthető, hogy a Suzuki többet is adhatna, mint amit kínál. Íme néhány koncepcióautójuk az elmúlt harminc évből. Van amelyiket jó lett volna látni a kereskedésekben, és az utakon is.

 

suzuki_r-s1_1985.jpgSuzuki R/S1. 1985

 

Tovább
5 komment
2020. június 14. 22:56 - Jannesz

Pintér Művek Haditechnikai Park, Kecel

img_20200531_135729.jpgLátogatás tettem a családommal a keceli Pintér Haditechnikai Parkban. Már megérkezéskor lenyűgözött a látvány. A parkolónál a rendszerváltás előtti időket idéző szoborkompozíció, és a kerítés mögött rengeteg harci jármű, repülőgép, és a kapu mellett egy hatalmas rakétának látszó valami látványa fogadott. A karanténos bezártság utáni első nyitvatartási nap volt. Kevés látogató volt. Belépve nem győztem követni a fiúgyermeket. Egyik látványosságtól szaladt a másikig, és tovább. A család lánytagjainak lelkesedése hamar alábbhagyott. Ők beültek egy kis szobrokkal övezett előadóteremfélébe. Az ott található automatából kávéztak, és kakaóztak. Később mesélték, hogy egy ott dolgozó bácsi lelkesen mesélt nekik a kiállításról. Mi közben kint, bejártuk a terepet. Látszott, hogy szép sorba rendezettek a járművek, de mégis olyan roncstelep hangulata volt. Néhol úgy érezhettem magam, mintha a hírhedt csernobili roncstemetőben járnék. A járműveken sajnos meglátszik, hogy évek óta ott állnak, kitéve az időjárásnak. Sokukat sajnáltam is. Megmenteni valónak találnám. De így, látva a lassú pusztulásukat, ami egyben a letűnt kor emlékeinek lassú múlásai is egyben, mégis azt éreztem, hogy jó hely ez, amit érdemes megnézni. Megnézni, amíg még van mit nézni. A tankok, és egyéb páncélozott harci járművek sokáig állhatják az idő viszontagságait, de a teherautók vékony anyaga hamar elenyészik, és menthetetlenül az elmúlásé lesz. A járműveket körbe lehet járni. A többség le van zárva, vagy a rozsdától nem nyílik, de azért jó pár teherautóba sikerült beülni, vagy benézni. Természetesen óvva őket. Sajnos láttunk olyat, amiben láthatóan vandálkodtak. Megéri rááldozni az időt, és a fél,vagy akár egész napos programhoz képest elfogadható belépőárakat. És a szomszédos üzemben lévő kis fegyver, és vadászati kiállítást is érdemes megnézni. Van ott néhány relikvia Kádár János egykori ajándékaiból is. Akit érdekel az ilyesmi, és teheti látogasson ide.

Tovább
9 komment
2015. november 05. 23:05 - Jannesz

Mercedes buszok 1.

Képes válogatás a Mercedes-Benz, és előd márkáinak buszairól 1895-től, 1944-ig.

A Mercedes-Benz két, az autózás kezdetétől aktív cég, a Daimler, és a Benz összeolvadásából született 1926-ban. A Daimler márkanév használatának jogát régebben eladták egy angol, és egy oszták cégnek is, ezért a Daimler-Benz a Mercedes márkanéven értékesítette a járműveit. Mercedes-Benz autóbusz, és teherautó alvázra, és félkész járműalapra nem csak a gyár, de több karosszériaépítő cég is készített járműveket. Magyarországon a MÁVAG is gyártott Mercedes buszokat, teherautókat. 

az_elso_busz_benz_1895_8_szemelyes.jpgBenz, 1895. Németország első busz útvonalán járt. Olyan volt, mint egy ló vontatta utazókocsi, ami hangos zörejeket, és büdös füstöt eregetett magából. Még nem is hozott nagy sikert. 

Tovább
Szólj hozzá!
2015. október 31. 21:11 - Jannesz

Holden

A kenguruk földjének autómárkája.

holden_logo.jpgA Holden Ausztrália legnagyobb, és legismertebb autómárkája. 1931 óta a General Motors leányvállalata. De a cég gyökerei egészen 1885-ig nyúlnak vissza. Ekkor még lószerszámok készítésével foglalkozott. Az autógyártásba 1908-ban kezdtek bele karosszéria építőként. A kor szokása szerint az autógyárak gyakran csak kész alvázakat adtak át a karosszéria építő cégeknek, amikre ők alkottak felépítményt. A Holden készített motorkerékpár oldalkocsikat, utánfutókat, de még villamosokat is. A II. Világháború alatt lövegeket, repülőgépeket, és motorokat is gyártott. A háború után az ausztrál kormány ösztönözte, hogy Ausztráliának saját autómárkája legyen. A GM ebben parter volt, és útjára indította a Holdent, mint autómárkát. A márkanevet Sir Edward Holden, a cég első elnökének tiszteletére választották. Bár folyt saját fejlesztés is, de többnyire a GM más márkáinak átdolgozott változatait gyártották, és forgalmazták. A modellek egy része, csak Holden logoval importál autó volt. De néhány saját gyártmányukat is exportálták más márkaneveken. Holden márkanéven árultak Chevrolet, Daewoo, Isuzu, Nissan, Opel, Suzuki, Toyota és Vauxhall járműveket is. Költséghatékonyság miatt a GM úgy határozott, hogy 2017-ig megszünteti a helyi gyártást. A márka életben marad, de már csak importált autókat forgalmaz majd Holden néven. Ez valószínűleg a sajátosan Holdenesre átdolgozott modellek végét is jelenti. Jöjjön néhány kép a márka történetéből. Akár feladvány is lehetne, hogy melyik autónak, mi is volt az eredetije. :-)

Tovább
Címkék: Holden
Szólj hozzá!
2015. október 28. 09:51 - Jannesz

Törpeautók

55 mikroautó 1928-tól, 1986-ig.

A mikoautók létrejöttét gazdasági okok indokolták. Sok tervező próbálkozott az átlag emberek számára is megfizethető autók alkotásával. Ez azonban szinte mindig jelentős kompromisszumokkal járt. Virágkorukat a II. Világháború útáni másfél évtizedben élték. 
1935-velocar-camionette-motorisee.jpgVelocar Camionette Motorisee, 1928 és 1938 között készült Franciaországban. Eredetileg pedál hajtásal gyártották, de sokat utólagosan motorosra építettek át. 

Tovább
9 komment
Minden, amivel régen utaztak, szállítottak, versenyeztek.